AD VOCEM - 5 edycja | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line - Instytut Pileckiego
AD VOCEM - 5 edycja | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line
Wielkimi krokami nadchodzi 5. edycja AD VOCEM! Nasz projekt edukacyjny, który adresujemy do nauczycieli, uczniów i studentów, polega na organizacji sparingów debatanckich on-line na tematy związane z historią i pamięcią o XX wieku.
Dlaczego uważamy, że Ad Vocem. Debaty Instytutu Pileckiego to projekt na „6”? Bo jest co najmniej sześć powodów, aby wziąć udział w tym przedsięwzięciu:
- to świetna okazja do rozpoczęcia przygody z debatami oksfordzkimi;
- informacja zwrotna dla mówców udzielana przez profesjonalny zespół sędziowski umożliwia doskonalenie warsztatu debatanckiego;
- w debatach mogą uczestniczyć drużyny na każdym poziomie zaawansowania;
- udział w projekcie jest darmowy;
- premiujemy aktywność, a nie liczbę zwycięstw: najaktywniejsze szkoły i uczniowie zostaną nagrodzeni pakietem publikacji i statuetkami;
- wszyscy uczestnicy otrzymują zaświadczenia o debatach, w których brali udział.
UCZESTNICY
W projekcie mogą uczestniczyć zespoły reprezentujące szkołę podstawową, ponadpodstawową, wyższą uczelnię na terenie Polski lub polską szkołę czy organizację poza granicami kraju. Dopuszczamy możliwość udziału zespołów koleżeńskich z różnych szkół (w wieku szkolnym lub akademickim), ale nie będą one brać udziału w punktacji szkolnej.
Do udziału w projekcie zapraszamy czteroosobowe drużyny. W ramach każdego dnia sparingowego planujemy 3 debaty, a w każdej z debat wezmą udział 2 drużyny o podobnym poziomie doświadczenia debatanckiego:
- drużyna początkująca - bez doświadczenia turniejowego (zarówno jako drużyna oraz jako większość mówców w tej drużynie);
- drużyna średniozaawansowana - z pojedynczym doświadczeniem turniejowym;
- drużyna zaawansowana - drużyna z więcej niż jednym doświadczeniem turniejowym.
ZGŁOSZENIA
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń na adres: advocem@instytutpileckiego.pl
Informacje, które należy przesłać, to: skład drużyny z informacją o doświadczeniu turniejowym każdego z uczestników, poziom wiekowy i nazwę szkoły/ uczelni/ organizacji, którą drużyna reprezentuje, imię i nazwisko opiekuna (o ile dotyczy).
Jedna instytucja może zgłosić do 2 drużyn w ramach jednego sparingu, przy czym preferowane będą zgłoszenia, w których zgłoszone drużyny są na różnych poziomach zaawansowania. W przypadku zgłaszania 2 drużyn należy wskazać kolejność kwalifikacji (1. lub 2.). Do sparingu kwalifikowane będą najpierw drużyny z numerem 1., tak by umożliwić uczestnictwo jak największej liczbie szkół. Dopiero po połączeniu w pary wszystkich drużyn z numerem 1., będą kwalifikowane drużyny z numerem 2., zgodnie z zasadami kolejności zgłoszeń i doświadczenia.
Uwaga: liczy się kolejność zgłoszeń! Rekrutacja rozpoczyna się w momencie opublikowania na stronie instytutpileckiego.pl ogłoszenia o rekrutacji i kończy w momencie zapełnienia 6 miejsc, wynikających z wymienionych wyżej kryteriów doboru drużyn. Liczba debat w sparingu może zostać zmniejszona w razie niewystarczającej liczby zgłoszeń lub - w przypadku ich większej liczby - zwiększona. O dodatkowych debatach poinformujemy uczestników w ciągu 48 godzin od zakończenia naboru.
W ogłoszeniu podawana jest teza debaty. Rekrutacja otwierana jest zwyczajowo 13 dni przed datą sparingu.
HARMONOGRAM REKRUTACJI I SPARINGÓW
W okresie od marca do czerwca 2022 roku odbędzie się 6 sparingów debatanckich.
- Otwarcie rekrutacji: 28 lutego o godz. 18.00 | Sparing: 14 marca.
- Otwarcie rekrutacji: 15 marca o godz. 18.00 | Sparing: 28 marca.
- Otwarcie rekrutacji: 29 marca o godz. 18.00 | Sparing: 11 kwietnia.
- Otwarcie rekrutacji: 12 kwietnia o godz. 18.00 | Sparing: 25 kwietnia.
- Otwarcie rekrutacji: 26 kwietnia o godz. 18.00 | Sparing: 9 maja.
- Otwarcie rekrutacji: 10 maja o godz. 18.00 | Sparing: 23 maja.
W szczególnych przypadkach dopuszcza się zmianę powyższych dat (w osobnym ogłoszeniu opublikowanym na stronie Instytutu Pileckiego).
W ramach jednego sparingu każdy mówca może debatować tylko raz. Niedopuszczalne jest zgłaszanie dwóch drużyn, w których występuje dwukrotnie ten sam mówca.
Zakwalifikowani uczestnicy przed debatą przesyłają zgody RODO i wizerunek podpisane osobiście bądź przez opiekuna prawnego. Link do formularza: https://forms.gle/gDxm8j28Q68K9wJk7
PUNKTACJA
Szkoły i uczelnie poprzez uczestnictwo w debatach zbierają punkty: udział reprezentacji szkoły w każdej debacie to 1 punkt. Trzy najaktywniejsze szkoły w edycji (minimum 5 debat) otrzymują pakiet publikacji Instytutu Pileckiego oraz certyfikat najaktywniejszej szkoły w projekcie Ad Vocem.
Nauczyciele z tych szkół przygotowujący uczniów otrzymują statuetkę „Nauczyciel Ad Vocem”.
Uczestnicy i nauczyciele otrzymują certyfikat udziału w debacie po każdym sparingu.
Najaktywniejsi uczestnicy, którzy wzięli udział w co najmniej pięciu debatach w edycji, otrzymują statuetki „Debatantki/ Debatanta Ad Vocem”.
ZASADY DEBATY OKSFORDZKIEJ ON-LINE
- Do przeprowadzenia debaty wykorzystywana jest platforma zoom.us.
- W debacie biorą udział dwie 4-osobowe drużyny.
- Każdy z mówców może być połączony za pomocą własnego komputera czy telefonu, ale jest również możliwość, aby drużyna była w jednym pomieszczeniu i łączyła się z jednego urządzenia.
- Mówcy powinni mieć sprawne mikrofony i kamery.
- Każda debata toczy się wokół podanej tezy, której broni strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji.
- O wystąpieniu drużyny „za” lub „przeciw” tezie decyduje losowanie przeprowadzone 15 minut przed rozpoczęciem debaty.
- Debatę prowadzi marszałek debaty, który pełni też rolę sekretarza. Na czacie sygnalizuje czas do końca wypowiedzi (ostatnie 30 sekund) oraz koniec wystapienia.
- Debatę rozpoczyna pierwszy mówca strony Propozycji, następnie głos zabiera pierwszy mówca strony Opozycji. Dalej głos zabierają na przemian kolejni mówcy Propozycji i Opozycji.
- Role mówców:
- 1 mówca – wprowadzenie do debaty, zdefiniowanie tezy;
- 2 mówca – argumentacja;
- 3 mówca – kontrargumentacja;
- 4 mówca – podsumowanie.
- Czas wypowiedzi jednego mówcy nie może przekroczyć 4 minut, z wyjątkiem poziomu zaawansowanego, na którym limit czasu zwiększony jest do 5 minut.
- Podczas wypowiedzi każdy mówca musi umożliwić stronie przeciwnej zgłoszenie co najmniej dwóch pytań/ informacji (jeśli takowe zostaną zgłoszone). Ostatnie 30 sekund wystąpienia jest czasem chronionym i w tym czasie mówcy nie mają obowiązku przyjmowania pytań/ informacji. Pytania i informacje mówcy zgłaszają na czacie.
- Każda z drużyn w trakcie debaty może skorzystać z ad vocem według następujących zasad:
- każdej drużynie przysługuje jedno ad vocem w trakcie debaty (dodatkowe wystąpienie odbywające się poza normalną kolejnością przemawiania);
- w trakcie wystąpienia mówcy, członek drużyny przeciwnej może zgłosić odnoszące się do treści wystąpienia mówcy ad vocem. Ad vocem jest zgłaszane na czacie;
- marszałek udziela głosu członkowi drużyny przeciwnej zgłaszającemu ad vocem bezpośrednio po zakończeniu wystąpienia, w trakcie którego je zgłoszono;
- czas ad vocem nie może przekroczyć 1 minuty.
- dopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem do ad vocem;
- niedopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem:
- przez członka drużyny, który ma wygłaszać mowę następującą bezpośrednio po mowie, w trakcie której zgłaszane jest ad vocem;
- do wystąpienia ostatniego mówcy każdej ze stron.
- Wystąpienia mówców muszą być samodzielnymi wypowiedziami, bez odczytywania z kartki (nie dotyczy cytatów).
- Debatę ocenia 3 jurorów. Biorą pod uwagę formę i treść wypowiedzi każdego mówcy, a także całość pracy drużyny.
Poniżej znajdziesz dokumenty, które należy wypełnić przy rekrutacji do projektu Ad Vocem. Debaty Instytutu Pileckiego oraz regulamin projektu.
Zobacz także
- W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945 | KONFERENCJA NAUKOWA
Aktualności
W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945 | KONFERENCJA NAUKOWA
14 i 15 listopada 2024 r. w Augustowie odbyła się konferencja "W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945".
- Program konferencji | W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945
Aktualności
Program konferencji | W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945
Instytut Pileckiego zaprasza na konferencję naukową pt. „W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945”, która umożliwi podjęcie dyskusji oraz przedstawienie stanu wiedzy na temat II wojny światowej w odniesieniu do regionu Ziemi Augustowskiej
- Obchody 40. rocznicy śmierci błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki.
Aktualności
Obchody 40. rocznicy śmierci błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki.
25 i 26 października zorganizowaliśmy dwa wyjątkowe wydarzenia, w ramach ogólnopolskich obchodów 40. rocznicy męczeńskiej śmierci błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszko.
- Wrzesień w Instytucie Pileckiego w Augustowie
Aktualności
Wrzesień w Instytucie Pileckiego w Augustowie
Działalność prowadzona przez augustowski dział Instytutu Pileckiego jest wyjątkowo szeroka. Sam wrzesień obfitował w wiele wydarzeń kulturalnych, spotkań, konferencji, których motywem przewodnim była Obława Augustowska.
- Podsumowanie II edycji słuchowiska "Obława Augustowska słowami Alicji Maciejowskiej"
Aktualności
Podsumowanie II edycji słuchowiska "Obława Augustowska słowami Alicji Maciejowskiej"
W miniony piątek odbyła się długo wyczekiwana II edycja słuchowiska "Obława Augustowska słowami Alicji Maciejowskiej".
- II Edycja słuchowiska leśnego, poświęconego Obławie Augustowskiej
Aktualności
II Edycja słuchowiska leśnego, poświęconego Obławie Augustowskiej
Już 6 września 2024 roku, przy Kościele pw. Św. Marii Magdaleny w Mikaszówce, odbędzie się II edycja słuchowiska leśnego, poświęconego Obławie Augustowskiej.
- Za nami 3. edycja festiwalu LIPCOWI '45!
Aktualności
Za nami 3. edycja festiwalu LIPCOWI '45!
Za nami 6-dniowy festiwal LIPCOWI '45, organizowany z okazji 79. rocznicy Obławy Augustowskiej! Zapraszamy do obejrzenia relacji z przebiegu wydarzeń przygotowanych przez Instytut Pileckiego, które odbyły się w dniach 6-12 lipca.
- Uroczyste obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | 12 lipca - Dzień Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej
Aktualności
Uroczyste obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | 12 lipca - Dzień Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej
12 lipca w Augustowie odbyły się organizowane przez dział Instytutu Pileckiego ds. upamiętnienia Obławy Augustowskiej uroczystości, mające na celu upamiętnienie Ofiar największej zbrodni dokonanej przez Sowietów na Polakach po II wojnie światowej.
- Obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | Fotorelacja z koncertu LIPCOWI'45
Aktualności
Obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | Fotorelacja z koncertu LIPCOWI'45
W sobotę 6 lipca, już po raz trzeci na błoniach rzeki Netty w Augustowie, odbył się wyjątkowy koncert LIPCOWI '45, inaugurujący obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej.
- "Cukiernia u Turka" powróciła do Augustowa! | fotorelacja
Aktualności
"Cukiernia u Turka" powróciła do Augustowa! | fotorelacja
31 maja Rynek Zygmunta Augusta po raz kolejny przeniósł mieszkańców Augustowa i odwiedzających go turystów w okres XX-lecia międzywojennego, kiedy to w "Domu Turka" mieściła się cukiernia ANGORA!
- Piknik ułański "Ułańskie Serca" | fotorelacja
Aktualności
Piknik ułański "Ułańskie Serca" | fotorelacja
1 czerwca 2024 roku odbyła się pierwsza edycja pikniku ułańskiego „Ułańskie Serca”. Stoiska edukacyjne i pokazy kawaleryjskie to tylko część atrakcji, które odbyły się nad jeziorem Studzieniczna!
- Konkurs fotograficzny "Drugie życie zdjęć Judela Rotsztejna"!
Aktualności
Konkurs fotograficzny "Drugie życie zdjęć Judela Rotsztejna"!
[03.07.2024 r. - Konkurs rozstrzygnięty] Pasjonujesz się fotografią? Inspiracje odnajdujesz w starych kliszach? A może interesujesz się przedwojennym Augustowem? Nie czekaj i zgłoś się do konkursu fotograficznego "Drugie życie zdjęć Judela Rotsztejna"!